• Home Μαθησιακές Δυσκολίες: Συνήθη Χαρακτηριστικά
Μαθησιακές Δυσκολίες: Συνήθη Χαρακτηριστικά

Μαθησιακές Δυσκολίες: Συνήθη Χαρακτηριστικά

Μαθησιακές Δυσκολίες: Συνήθη Χαρακτηριστικά

Γενικές και Eιδικές Μαθησιακές Δυσκολίες

  • Γενικές Μ.Δ. Δυσκολίες μάθησης ως δευτερογενές σύμπτωμα εξαιτίας κάποιας άλλης δυσκολίας ή προϋπάρχουσας διαταραχής
  • Ειδικές Μ.Δ. Εγγενείς διαταραχές που εμποδίζουν τη διαδικασία της μάθησης

 

  • Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες: Είναι ένας ορισμός «ομπρέλα» κάτω από την οποία συγκαταλέγονται δυσκολίες, όπως η δυσλεξία, η δυσαριθμησία, η δυσορθογραφία, η διαταραχή ελλειμματικής προσοχής με ή χωρίς υπερκινητικότητα, η δυσγραφία ακόμα και ο αυτισμός. Οι Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες αφορούν σε εγγενείς διαταραχές, οι οποίες δυσκολεύουν τη διαδικασία της μάθησης. Εκδηλώνονται με προβλήματα στην κατάκτηση βασικών δεξιοτήτων όπως είναι η ανάγνωση, η γραφή, η ορθογραφία και η αριθμητική. Οι δυσκολίες αυτές είναι δυσανάλογες προς την ηλικία και τις νοητικές ικανότητες του παιδιού. Η πιο συνηθισμένη μορφή ειδικών Μαθησιακών Δυσκολιών είναι η δυσλεξία, στην οποία παρουσιάζονται δυσκολίες στην επεξεργασία του γραπτού λόγου και την ανάγνωση. Το ποσοστό εμφάνισης της δυσλεξίας κυμαίνεται στο 3%-10% με αναλογία 4:1 μεγαλύτερη για τα αγόρια.

 

Πού οφείλονται οι Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες;

  • Δυσλειτουργία Κεντρικού Νευρικού Συστήματος
  • «Δυσμορφία» εγκεφαλικών ημισφαιρίων
  • Κληρονομική προδιάθεση / Οικογενειακό περιβάλλον

Τα χαρακτηριστικά της δυσλεξίας

  • Αδυναμία ακουστικής αντίληψης και διάκρισης φθόγγων:
  • Τα παιδιά δεν μπορούν να συλλάβουν και να διακρίνουν ακουστικά τις λεπτές αποχρώσεις που υπάρχουν στους φθόγγους. Ως αποτέλεσμα, συγχέουν φθόγγους που μοιάζουν ακουστικά μεταξύ τους, (π.χ. α-ο, β-φ, δ-θ, σ-ζ-ξ).
  • Αδυναμία οπτικής αντίληψης και μνήμης:
  • Δυσκολία στη διάκριση οπτικών λεπτομερειών ανάμεσα στα διάφορα σύμβολα, π.χ. α-ο, 3-ε, ζ-ξ à καθρεπτική γραφή ή ανάγνωση, 3-ε, αχ-χα, 9-6.
  • Αδυναμίες στη βραχυπρόθεσμη και τη μακροπρόθεσμη μνήμη.
  • Αδυναμία ανάγνωσης και κατανόησης κειμένου:
  • Οφείλεται στην αδυναμία διάκρισης φθόγγων και στη φτωχή οπτική αντίληψη.
  • Λόγω της μεγάλης προσπάθειας που καταβάλλει ένα παιδί να αναγνώσει το κείμενο χάνει το νόημα όσων διαβάζει.
  • Αδυναμία προσανατολισμού και σειροθέτησης:
  • Δυσκολία σε προμαθηματικές έννοιες: πάνω-κάτω, δεξιά-αριστερά, μπροστά-πίσω.
  • Δυσκολίες σε «αυθαίρετες» σειροθετήσεις: ημέρες της εβδομάδας, μήνες, το αλφάβητο, οι αριθμοί τηλεφώνου.

 

Χαρακτηριστικό παράδειγμα ενός παιδιού με δυσλεξία είναι το παρακάτω γραπτό

arthro-1.1

Share